Ierland 2013
De Groene Ronde van Ierland
Op diverse sites en ook op de officiële site van de Groene Ronde worden verschillende mogelijkheden aangegeven voor de reis naar Ierland. Iedere optie heeft voor- en nadelen die ieder voor zich maar moet afwegen, ik ga ze hier dan ook niet allemaal opnoemen. De weg die wij heen genomen hebben staat echter nergens beschreven dus wellicht hebben wij een nieuwe route gevonden die iedereen ook in overweging kan nemen.
Voor de terugreis hebben we gekozen voor de snelste manier met het vliegtuig van Dublin naar Amsterdam met Aer Lingus. Voor ons was dat wel spannend daar het de eerste keer was dat wij de fiets hebben meegenomen in het vliegtuig. Voor het fietsvervoer met Aer Lingus is het genoeg om de fiets in te pakken in een fietshoes. Thuis had ik al wel geoefend met lager zetten van zadel en stuur, draaien van het stuur en het verwijderen van de pedalen, de uitvoering in de ingang van het vliegveld te Dublin ging dan ook redelijk makkelijk op de stress van de tijdsdruk na. Gelukkig is het personeel op het vliegveld van Dublin heel behulpzaam en nadat we de fietsen en de bagage netjes hadden ingepakt werden we goed begeleid met het op de juiste plaats afleveren van alle bagage. Alle fietstassen en de tent hebben we in twee Lowland flightbacks en één Ortlieg bagagerol gestopt zodat we niet teveel stuks bagage mee zouden nemen in het vliegtuig. De service op Dublin is overigens veel beter dan op Schiphol in Amsterdam. Onze bagagerollen kwamen vrij snel en op tijd op de bagageband maar de informatie over waar en wanneer de fietsen tevoorschijn zouden komen was heel beperkt. We hebben dit gevraagd aan verscheidene mensen hier, maar niemand wist met zekerheid waar dat zou gebeuren. Uiteindelijk stonden we met andere fietsers te wachten en bleek dat onze fietsen al een tijdje iets verderop om een hoekje klaar stonden.
De heenreis duurde een stuk langer dan de terugreis zeker omdat we ervoor gekozen hadden om dit met twee nachtboten te doen. De Noordzee oversteken doeden we zoals gebruikelijk met de veerboot vanuit onze achtertuin, met DFDS van IJmuiden naar Tynemouth. Vertrek om vier uur van huis en om half zes afvaren uitgezwaaid door familie en vrienden. Om tien uur de volgende morgen fiets je dan in Noord-Engeland. We zijn direct naar het station van Newcastle gefietst en hebben de trein genomen naar Liverpool met TransPennine Express op deze reis moet je wel één keer overstappen, maar in deze treinen is genoeg ruimte om je fiets te plaatsen en gaat het in- en uitstappen vrij makkelijk. Voor de reis naar liverpool kan je overstappen in York of in Manchester. Wij hebben ervoor gekozen om in Manchester over te stapen omdat we daar meer overstaptijd hadden. Nadeel hiervan is dat het in Manchester heel druk is vanwege vele reizigers naar Manchester Airport. Vanaf York heb je die reizigers ook wel, maar dan hoef je in ieder geval niet daar in de drukte in en uit de trein met al je spullen. In Liverpoolheb je even de tijd om wat rond te kijken en wat te ete , daarna steek je de river Mersey over ( is een leuk liedje over gemaakt 'Ferry cross the Mersey') of zoals in ons geval je neemt de metro onder de rivier door. Aan de andere kant in Birkenhead hebben nachtboot naar Belfast genomen. Dit is een vrachtboot die ook passagiers meeneemt, het aparte hier is dat je niet zoals gebruikelijk met je fiets de boot oprijdt, maar de fietsen en je begage gaan in een aprat karretje en worden daarmee de boot op en af gereden. Je wordt zelf met een busje aan boord gebracht en in ons geval werden de fietsen en de bagage als laatste in het ruim gereden. We zaten dus al een hele tijd aan boord en zagen de rij auto's op de kade steeds korter worden, we zagen dat het personeel begon met de boel op de kade af te sluitne en we zagen ondertussen in de verte heel lang het karretje met de fietsen en bagage maar blijven staan op de kade!
Gelukkig konden we de volgende dag om zeven uur gewoon opstappen op onze fietsen en de op weg in Belfast.
We denken er al jaren over om een keer de Groene ronde van Ierland te gaan fietsen, het boekje van Paul Benjaminse staat ook al een tijdje in de boekenkast, maar tot op heden hadden we elk jaar wel weer een reden of excuus om iets anders te gaan doen.
Een grote wens moet je echter niet te lang voor je uit blijven schuiven en voor dit jaar hebben we dan besloten om serieus uit te zoeken hoe we naar Ierland kunnen reizen met onze fietsen. Om genoeg tijd te hebben om de hele ronde te rijden hebben we vier weken vrij genomen van ons werk zodat we in ieder geval drie weken in Ierland kunnen zijn en daarnaast nog genoeg tijd hebben voor de heen- en terugreis. De route zoals beschreven in het boek hebben we niet helemaal gevolgd, vooral de eerste dagen van Belfast naarSligo zijn we van de route afgeweken. Vanaf Sligo hebben we wel grotendeels het traject van Paul Benjaminse gevolgd. Het boekje hebben we wel de hele tocht bij de hand gehouden, maar grotendeels hebben we de tocht via een gps-track gevolgd. Voordeel hiervan is dat je geen stapel kaarten nodig hebt en bij eventueel verkeerd rijden snel weer kan naar de juiste weg. Zoals altijd proberen we zoveel mogelijk te kamperen onderweg, op drie nachten na is dat ook gelukt we hebben daarvoor wel regelmatig dagtochten van 90 km gereden.
De ronde volgens het Groene Boekje
In veel verslagen van deze ronde kom je vaak epische verhalen tegen over het Ierse weer in de vorm van veel wind, mist en regen. Wij hebben daar echter geen ervaringen mee gehad dit jaar, als we gedurende de drie weken dat we hebben gefietst ons regenjack anderhalf uur hebben aangehad dan is dat veel. We hebben drie weken veel zon gehad en weinig wind. Vooral de eerste twee weken kwam de temperatuur geregeld boven de 25 graden. Volgens de Ieren was het in vele jaren niet zo'n mooie zomer geweest. Ons verslag is wat dat betreft dus niet maatgevend voor de normale omstandigheden in dit land, maar het kan toch wel voorkomen dat je een paar weken prachtig weer hebt. We hebben daarom ook optimaal kunnen genieten van alle fraaie uitzichten tijdens deze tocht.
Hieronde een overzicht van de gereden dagritten met daarbij de plek waar we hebben overnacht.
Datum | Van | Naar | Afstand (km) | Overnachting |
6 jul | IJmuiden | 2 | ||
Veerboot IJmuiden Tynemouth | ||||
7 jul | Tynemouth Newcastle | 17 | ||
Newcastle Liverpool per trein | ||||
Liverpool | Birkenhead | 5 | ||
Veerboot Birkenhead Belfast | ||||
8 jul | Belfast | Markethill | 97 | Gosford Forest Park |
9 jul | Markethill | Lisnaskea | 82 | Share Holiday Village |
10 jul | Lisnaskea | Rosses Point | 87 | Greenlands Park |
11 jul | Rosses Point | Ballyvary | 88 | Carrowkeel Park |
12 jul | Ballyvary | Lecanvey | 62 | Croagh Patrick Caravan & Camping Park |
13 jul | Lecanvey | Clifden | 72 | Clifden Camping & Caravan Park |
14 jul | Clifden | Galway | 89 | Salthill Caravan Park |
15 jul | Galway | Doolin | 84 | Riverside Camping |
16 jul | Doolin | 0 | ||
17 jul | Doolin | Tarbert | 75 | Ferry House Hostel |
18 jul | Tarbert | Fossa | 92 | Fossa Caravan & Camping Park |
19 jul | Fossa | Glengarriff | 93 | Dowlings Caravan and Camping Park |
20 jul | Glengarriff | 0 | ||
21 jul | Glengariff | Carrigtwohill | 115 | Camping Jasmine Villa |
22 jul | Carrigtwohill | Clonpriest | 35 | Clonvilla Caravan & Camping Park |
23 jul | Clonpriest | Moorstown | 79 | The Apple Farm Camping |
24 jul | Moorstown | New Ross | 79 | B&B Carberry |
25 jul | New Ross | Bunclody | 41 | Moss Cottage B&B |
26 jul | Bunclody | Rathdrum | 56 | Hidden Valley Holiday Park |
27 jul | Rathdrum | Clondalkin | 63 | Camac Valley |
28 jul | Dublin | 0 | ||
29 jul | Dublin | 0 | ||
30 jul | Dublin | 0 | ||
31 jul | Clondalkin | Dublin Airport | 33 | |
Vliegtuig Dublin Amsterdam | ||||
Schiphol | IJmuiden | 28 | ||
Totaal | 1474 |
De door ons gereden aangepaste route.