Door corona was verderweg reizen om te fietsen niet mogelijk of lastig om te organiseren. Het eerste jaar 2020 konden we in ieder geval niet met de ferry oversteken naar Groot-Brittanië we wilden ook geen lange reizen met trein en/of bus maken. In 2021 waren de mogelijkheden daarvoor wel wat beter, maar toch hebben we besloten om ook dat jaar vanuit huis te gaan fietsen. Nu wonen we aan de kust dus veel kanten kunnen we niet op. Het eerste jaar 2020 hadden we bedacht om wat familieleden en vrienden verspreidt over het land te bezoeken en daar dan onze route op aan te passen. We zijn daarom naar het zuiden gereden tot aan de Nieuwe Waterweg en van daaruit langs Maas en Waal naar het oosten tot aan de Duitse grens. Langs de grens noordwaartskom je dan door fraaie streken als de Achterhoek en Twente. Via Zwolle zijn we daarna de IJssel afgezakt tot Deventer om van daaruit via de Veluwe weer westwaarts te rijden terug naar huis langs de Lek en de Nieuwkoose en Vinkeveense plassen.
In 2021 was het weer wat eenvoudiger voor ons om de grens over te steken en besloten we om verder Duitsland in te gaan om kennissen te bezoeken in het Sauerland. We hebben bedacht daarvoor wat bestaande routes aan elkaar te knopen met uiteraard wat stukjes eigen inbreng. Via de route Fietsen naar Prag wilden we naar Paderborn fietsen om daar de Hanzeroute op te pakken. Paderborn hebben we helaas net niet bereikt, we zijn iets eerder afgeslagen om het Sauerland in te fietsen naar Oberhundem, dit was ook het zwaarste stuk van de tocht met behoorlijk wat lastige en steile klimmetjes. Dit in tegenstelling tot het eerste deel van Fietsen naar Praag langs rivieren als de Rijn en de Lippe rij je op vrij vlak terrein. Na het Sauerland volgt dan nog een pittig stuk naar Keulen met veel korte steile klimmetjes, maar daarna vlakt het terrein weer af en via de Roer kom je bij Roermond weer in Nederland waar we weer langs Maas en Waal weer terug naar huis zijn gereden. Het was wel nog even de vraag of we vanuit Keulen naar Roermond konden fietsen omdat de route door het overstromingsgebied van voorjaar 2021 liep. Er was daar ook nog veel te zien van de schade die het gebied heeft opgelopen, maar ok te zien is dat er heel hard gewerkt wordt aan het herstel van alles. Sommige stukken van de Rurufer-Radweg waren dan ook nog maar net hersteld op het moment dat we daar langs reden.