Na twee jaren vanuit huis naar het zuiden en oosten te zijn gefietst wer de roep van de zee dit jaar weer te groot om te negeren. Mathilde werkt dit jaar ook op de King Seaways als Ocean Conversionist voor ORCA wat een extra reden gaf om dit jaar weer de overtocht naar Tynemouth te maken. Dat plannen echter snel kunnen wijzigen door de omstandigheden kwamen we ook dit jaar weer achter. Het plan was om bij aankomst de trein te nemen naar Glasgow en na een overnachting de volgende dag naar Oban door te reizen voor de veerboot naar de Outer Hebrides. Treinen en B&B waren al geboekt, maar op het laatst bleek dat juist onze aankomstdag de eerste dag was van een landelijke spoorwegstaking in de UK. Reserveringen konden gelukkig nog ongedaan worden gemaakt tegen niet te veel kosten. In plaats daarvan zijn we vanuit Tynemouth gewoon op de fiets gestapt om naar de oostkust te fietsen via Hadrians Wall.

We hebben hier uiteraard al vaker gereden, maar meestal toch de vanuit de andere richting naar Newcastle toe. We volgen dus gewon de route van Europafietsers Schotland Rond deel 1. In Schotland hebben we wel wat nieuwewegen genomen zoals de Raiders Road door het Galloway Forest Park. 

Het weer was prima die eerste dagen zodat we goed door konden fietsen. Bij Dumfries hadden we alleen de pech dat op de dag dat wij daar reden op onze route het traject lag van het Natiolnaal Kampioenschap tijdrijden op de fiets. Dit zou de hele dag duren en wij waren daarom genoodzaakt een alternatieve route te vinden die helaas over wat drukkere wegen ging en ons een omweg van 25 km liet maken. Het weer liet ons bij aankomst aan de oostkust helaas een beetje in de steek, juist op de dag dat wij de oversteek naar Arran zouden maken bleek er een flinke storm te staan die het uitvaren van de veerboten onmogelijk maakte. Op het einde van de dag was er gelukkig uiteindelijk wel een veerboot die de oversteek maakte zodat we alsnog op Arran konden overnachten. De volgende dagen was het steeds spannend of de geplande veerboten wel of niet gingen maar we daar kwam ons geluk weer een klein beetje terug en op de geplande dag waren we op Jura. 

Na een regendag op Jura werd het weer tijd voor een rustige overtocht naar Oban waar we een paar dagen zijn gebleven o.a. om een dagtocht naar het Papagaaiduikersparadijs Staffa te maken. Na Oban zijn we de alternatieve route van Schotland Rond gevolgd via Inverarey naar Loch Lomond. Dit traject is af te raden tegenwoordig, de weg volgt grotendeels te drukke wegen met veel vrachtverkeer. Daarbij hadden we ook nog de pech dat er op de mooie klim naar Rest and be Thankfull een enorme regenwolk op de top lag zodat we ook niet van het fraaie uitzicht konden genieten na deze mooie klim.

Bij Glasgow wordt het fietsen makkellijker en saaier als je langs het Union Canal richting Edinburgh fietst, de lange vlakke paden langs het kanaal trappen makkelijk weg maar is uiteindelijk best wel eentonig. Na Edinburgh ga je langzaamaan weer Schotland uit en Engeland in, we hebben de gransovergang een beetje uitgesteld door langs de Borders te fietsen, maar uiteindelijk kom je bij Berwick-Upon-Tweed weer bij de Noordzee en in Engeland terecht. In deze streken worden de heuvels alweer veel lager dan iverder Noordwaarts, maar makkelijker fietsen wordt het niet de vele kleine steile klimmetjes maken dat je net zoveel hoogtemeters per dag maakt dan in de hogere gebieden.

De Noordzeeroute brengt ons uiteindelijk weer terug naar Northshields waar de King Seaways, met Mathilde alweer ligt te wachten om ons weer naar huis te varen.

 

Datum Van Naar Afstand Hoogte
21-jun North Shields Once Brewed 74,11 657
22-jun Once Brewed Annan 70,74 711
23-jun Annan Castle Douglas 77,49 543
24-jun Castle Douglas Newton Stewart 63,78 621
25-jun Newton Stewart Ayr 74,93 1089
26-jun Ayr Brodick 48,88 236
27-jun Brodick Craighouse 54,3 628
29-jun Craighouse Oban 19,91 232
3-jul Oban Inveraray 64,3 732
4-jul Inveraray Aberfoyle 75,91 729
5-jul Aberfoyle Falkirk 68,18 670
6-jul Falkirk Edinburgh 59,26 259
8-jul Edinburgh Melrose 77,37 855
9-jul Melrose Berwick-upon-Tweed 76,19 752
10-jul Berwick-upon-Tweed Budle Bay 36,12 327
11-jul Budle Bay Acklington 59,11 519
12-jul Acklington Acklington 46,89 510
13-jul Acklington North Shields 60,8 351
      1108,27 10421