26 juli    >> Astrid Lindgrens Varld [ 11 km ]
Vimmerby is vooral bekend omdat het de geboorteplaats is van Astrid Lindgren, de schrijfster van onder meer Pippi Langkous. In Vimmerby is dan ook het Astrid Lindgrens Varld te vinden, een themapark voor kinderen gebaseerd op de verhalen van Astrid Lindgren zoals Ronja de Roversdochter, de Gebroeders Leeuwenhart Pippi Langkous en nog veel meer. 
In dit park is de omgeving van die verhalen nagebouwd en worden de verhalen nagespeeld. De shows die hier worden gegeven zijn heel mooi om te zien, er wordt ook veel in gezongen. Nadeel is alleen dat alles in het Zweeds is en wij er dus niet veel van verstaan. Voor en na de optredens lopen de diverse personages uit de verhalen door het hele park heen. Het park is niet zo heel groot, maar je kunt een groot deel van de dag met een bezoek hieraan vullen. Het park is opgezet voor kinderen tot zo'n tien jaar voor oudere kinderen is het wat minder interessant, hoewel Mathilde zich er prima vermaakt heeft deze dag.

27 juli    >> Vimmerby [ 11 km ]
Eergisteren kreeg ik wat problemen met mijn fiets, ik kreeg niet meteen grip op mijn achterwiel als ik trapte, na één of twee slagen pakte hij wel maar dat fietst wel lastig. Gisteren kwamen we in Vimmerby aan fietsenmaker tegen aan wie ik heb geprobeerd om het probleem uit te leggen, deze kon mij echter niet helpen maar verwees mij naar een grotere zaak even verderop. Het was echter al aan het eind van de middag en hier konden ze me nu niet helpen maar ik kon de volgende morgen mijn fiets brengen zodat men kon kijken of het verholpen kon worden. We zouden eigenlijk vandaag verder trekken naar de kust maar wilden wilden toch deze kans om de fiets te laten repareren niet laten lopen en besloten een extra dag in Vimmerby en op de camping door te brengen. Zodoende hadden we de tijd om nog een bezoek te brengen aan het geboortehuis van Astrid Lindgren en verder hebben we veel geluierd en gelezen. Helaas had de fietsenmaker niet het juiste onderdeel om de fiets te maken en moet ik toch verder met een manke fiets en moeten we maar afwachten of het probleem niet verergerd of totdat we een fietsenmaker vinden die wel het juiste onderdeel in huis heeft.

28 juli    Vimmerby - Oskarshamn [ 76 km ]
Mijn fiets heeft het uitsteken gehouden, wel is het lastig dat de trappers eerst even loos rongaan voordat ik weg kan fietsen, maar het is in ieder geval niet erger geworden. We hebben deze dag zelfs de grootste afstand tot nu toe afgelegd, 76 km. We zijn natuurlijk nu goed uitgerust na een dagje rust en naar de zee toe wordt het landschap steeds vlakker. Het is hier en daar goed te zien dat de voorzomer in Zweden heel nat geweest is, veel meren zijn buiten hun oevers getreden en soms staat het water bijna tot aan de weg. 
We zitten nu op een drukke camping bij Oskarhamn aan de kust, er is hier ook een strandje waar veel dagjesmensen komen. Ondanks de drukte staan we hier wel leuk met een mooi uitzicht over de zee. Even verderop ligt het eiland Öland waar we morgen naartoe willen varen.

29 juli    Oskarshamn - Bödahamn (Öland) [ 19 km ]
Vanuit Oskarhamn vertrekt in de zomer twee maal per dag een veerboot, de M/S Solsund, naar Byxelkrok op Öland. Op dit schip is ruimte voor een beperkt aantal auto's en caravans. Voor fietsers is er altijd wel plaats. De overtocht duurt twee uur en je vaart rustig langs de Blå Jungfrun naar Öland. Het schip vertrekt 's ochtends om 8.00uur en 's middags om 14.00uur. Wij hebben de middagovertocht genomen en kwamen dus om 16.00 uur aan in Byxelkrok.  Dit is een vrij drukke toeristische badplaats, wij zijn daarom overgestoken naar de andere kant van het eiland waar we een betrekkelijk rustige  camping aan de Oostzee hebben gevonden bij Bödahamn.
Bödahamn bestaat uit een kleine vissershaven met daarbij een aantal visrokerijen en eettenten. De camping ligt vlak bij een strandje en bij de haven. Er zijn diverse velden voor caravans en tenten en wij hebben onze tent in een dennenbosje gezet vlak bij het strand. 

30 juli    >> rondrit noord Öland [ 47 km ]
Vanuit Bödahamn zijn we noordwaarts door de bossen naar het noordelijkste punt van Öland gereden waar de vuurtoren "Lange Erik" staat (op het zuidelijkste punt staat de "Lange Jan"). Daarna zijn we langs de westkust de Ölandsleden gevolgd naar de kalksteenformaties bij Byrum.

De weg door het bos noordwaarts was niet al te best een bospad met veel kuilen en gaten en losse stenen waar een mountainbike beter op zijn plaats is dan onze fietsen. Het pad aan de westkust was daarentegen prima te rijden.

31 juli    Bödahamn - Köpingsvik [ 57 km ]
Dwars over Öland van noord naar zuid loopt weg 136, een drukke hoofdweg die je als fietser zoveel mogelijk moet zien te vermijden. Gelukkig zijn er veel rustige wegen die min of meer parallel lopen met de hoofdweg. Deze weggetjes hebben we dan ook gevolgd op weg naar het zuiden. Öland is behoorlijk vlak er zijn hier nauwelijks hoogteverschillen. Het eiland is mooi om te fietsen met fraaie vegetaties in de bermen en onderweg leuke kerkjes en veel houten molens.

We zijn nu op een terechtgekomen aan de riviëra van Öland. Köpingsvik is een echte badplaats met vlak bij elkaar een stel verschrikkelijke campings met veel caravans en weinig vrije ruimte. We hebben van deze campings de leukste gevonden: camping Köpingsvik en staan op een rustige en ruime plek. Voor veel zweden loopt de vakantie af en men is dan ook druk bezig om in te pakken en te vertrekken, hetgeen ook op de weg bleek door het drukke verkeer op de hoofdweg met veel campers en caravans.

1 aug      >> Borgholm [ 21 km ]
Koningen en Kastelen
De reden waarom we in in deze streek staan is de plaats Borgholm, dit is de grootste stad van Öland (3600 inwoners) en hier ligt de Borgholms slottsruin een ruïne van een oud kasteel en ook ligt hier Solliden een moderner kasteel dat dient als buitenverblijf van de huidige Zweedse koninklijke familie, hiervan is de tuin te bezoeken. De tuin is aangelegd in diverse stijlen met verschillende thema's.

Het oude kasteel bij Borgholm is hooggelegen boven de stad. In de 16e eeuw is het verbouwd in renaissance stijl en in de 18e eeuw is er een begin gemaakt met een verbouwing in Gotische stijl, door de vele oorlogen raakte het geld echter op en werd de laatste verbouwing nooit afgemaakt en raakte het kasteel in verval.
De ruïne van het kasteel is ook nu nog indrukwekkend, ook Mathilde was zeer onder de indruk. Hier waren nu eens geen stijlkamers maar wel loop je door en over de muren van het kasteel, met hier en daar uitzicht op Borgholm en op het Zweedse vasteland.

Borgholm zelf is een fraaie oude plaats met een mooi oud stadscentrum en met leuke terrasjes waar we goed koffie, thee en chocomel konden nuttigen.

2 aug      Köpingsvik - Färjesteden [ 51 km ]
We zijn weer verder zuidelijk getrokken. Om de drukke hoofdweg te vermijden moesten we een paar keer het eiland dwars oversteken, het eiland is nergens heel breed dus zo erg is dat niet en we krijgen zo een vrij compleet beeld van Öland. 
De camping waar we staan ligt aan de voet van de Ölandsbron de verbinding tussen Öland en Kalmar. Färjesteden is een uitgestrekte moderne plaats met een groot overdekt winkelcentrum, verder is daar niet veel te beleven.
Onderweg hebben we nog een openluchtmuseum bezocht en aan de oostkust bij Lerkaka kwamen we langs een aantal molens die daar op een rij staan, de zweedse variant van Kinderdijk.

3 aug      >> Alvaret [ 57 km ]
Het zag er 's ochtends niet naar uit dat we veel zouden kunnen doen deze dag. Enorme stortbuien braken los boven de camping. Na enig twijfelen en aarzelen zijn we uiteindelijk toch vertrokken voor een rondrit over het zuidelijk deel van Öland. Dit bleek een goede keuze te zijn want de rest van de dag was het op ons deel van het eiland in ieder geval droog, hoewel we verderop de buien nog wel zagen hangen. 
In het zuiden ligt de Alvaret, dit is een groot hoger gelegen (30 m) kalksteenplateau met een bijzondere flora en fauna. De kalksteen houdt hier goed warmte vast waardoor een lang groeiseizoen ontstaat, waar vooral veel warmteminnende soorten voorkomen die je meer in zuidelijke streken zou verwachten.
De tocht vandaag was weer grotendeels over rustige wegen, alleen het laatste deel ging weer over de drukke noord-zuid hoofdweg.
Terug op de camping hebben we weer één van onze favoriete maaltijden klaargemaakt, pasta met een saus van verse paddestoelen. Hier in Zweden kan je overal voor weinig geld een grote variatie aan verse paddestoelen krijgen zoals bijvoorbeeld Cantharellen. In Nederland zijn die niet te betalen, maar hier vindt je ze gewoon los in de supermarkt.